Wnioski w sprawie:
od osób mających miejsce zamieszkania na terenie Gliwic (miejsce zameldowania nie jest istotne) realizowane są przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Gliwicach.
Wnioski od mieszkańców Gliwic przyjmowane są w Siedzibie głównej Ośrodka, ul. Górnych Wałów 9
Wnioski przyjmowane są na parterze siedziby. Przy wejściu znajduje się biletomat, z którego należy pobrać numer zgodnie z kategorią załatwianej sprawy. Pobranie biletu jest obligatoryjne.
Poniedziałek: 9:00 – 16:30
Wtorek 8:00 – 12:00 (ustal termin)*
Środa: 8:00 – 13:00 (ustal termin)*
Czwartek: 8:00 – 13:00 (ustal termin)*
Piątek: 9:00 – 11:00
Telefon 32 335 97 14, 32 335 97 20 *
Wnioski na okres 2023/2024 przyjmowane są od 1 sierpnia 2023 r., a w przypadku wniosków składanych drogą elektroniczną od 1 lipca 2023 r.
Wnioski można również składać za pośrednictwem:
Wnioski na okres 2022/2023:
Wnioski na okres 2023/2024 przyjmowane są od 1 sierpnia 2023 r., a w przypadku wniosków składanych drogą elektroniczną od 1 lipca 2023 r.
Ośrodek realizuje wnioski o świadczenia według daty wpływu. Decyzje administracyjne wydawane są niezwłocznie, nie dłużej, niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie dłużej, niż w ciągu dwóch miesięcy.
W okresie od lipca danego roku (bardzo duża ilość wniosków wynikająca z rozpoczęcia okresu zasiłkowego/świadczeniowego) terminy na wydanie decyzji na nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy zostały określone w przepisach szczegółowych (są inne, niż przewidują przepisy KPA).
Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie. Przyczyną może być w szczególności konieczność papierowego pozyskania danych o składkach zdrowotnych wobec osób pobierających emeryturę/rentę, wystąpienie do pracodawcy o udostępnienie danych, konieczność pozyskania danych o dochodach z Urzędu Skarbowego w przypadku złożenia korekty do zeznania.
Złożenie niekompletnego wniosku skutkuje koniecznością wezwania klienta do jego uzupełnienia i wpływa na wydanie decyzji w późniejszym terminie.
Aby otrzymać wypłatę świadczenia klient musi odebrać decyzję administracyjną.
W każdej decyzji administracyjnej/informacji określony jest termin, w którym będą realizowane wypłaty. Harmonogram wypłat dostępny jest w zakładce terminarz wypłat.
W każdym miesiącu naliczana jest dodatkowa lista wypłat dla osób, które nie otrzymały wypłaty we wskazanym terminie z zachowaniem wymaganego w decyzji okresu. Terminy dodatkowych wypłat również wskazane są w terminarzu wypłat.
Brak odebrania lub nieodebranie odpowiednio wcześniej decyzji zarówno przed terminem głównym, jak i dodatkowym skutkować może wypłatą w kolejnym miesiącu zgodnie z harmonogramem wypłat.
Wypłata świadczeń w poszczególnych miesiącach przypada na inny dzień.
Prosimy o szybki odbiór decyzji administracyjnych, w celu sprawnego wypłacenia Państwu świadczeń.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od wydanej decyzji przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Gliwicach w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Odwołanie składa się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gliwicach.
Od odwołania nie są naliczane opłaty.
W przypadku, jeżeli wniosek jest nieprawidłowo wypełniony Ośrodek wezwie Państwa do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
W przypadku, jeżeli wniosek zostanie złożony bez wymaganych dokumentów Ośrodek wezwie Państwa do uzupełnienia brakujących dokumentów w terminie od 14 do 30 dni od dnia otrzymania wezwania.
Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.