Korpus wsparcia seniora

flaga i herb RP

W związku z otrzymaniem dotacji celowej z budżetu państwa, Gmina Gliwice przystąpiła do realizacji Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2025 – Moduł I i II

A. MODUŁ I – zapewnienie usług opiekuńczych w formie usług sąsiedzkich

Celem Modułu I jest zapewnienie usług opiekuńczych w formie usług sąsiedzkich seniorom w wieku 60 lat i więcej.

Na realizację zadania – Modułu I Wojewoda przyznał Gminie Gliwice dotację celową z budżetu państwa w wysokości: 30 000 zł. Całkowita wartość zadania 37 500 zł

Procentowy udział środków własnych Gminy w całkowitych kosztach zadania nie może być niższy niż 20% całkowitych kosztów zadania

Usługi sąsiedzkie obejmują:

  • pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych,
  • podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjną, przez którą należy rozumieć formy wsparcia niewymagające specjalistycznej wiedzy i kompetencji oraz w miarę potrzeb i możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Minimalne wymogi wobec osoby realizującej usługi sąsiedzkie:

  1. jest osobą pełnoletnią;
  2. nie jest członkiem rodziny osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
  3. nie jest oddzielnie zamieszkującym małżonkiem, wstępnym ani zstępnym osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
  4. złożyła organizatorowi usług sąsiedzkich oświadczenie o zdolności pod względem psychofizycznym do świadczenia takich usług;
  5. ukończyła szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (OPS organizuje i finansuje szkolenie );
  6. została zaakceptowana przez osobę, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
  7. została zaakceptowana przez organizatora usług sąsiedzkich.

B. Moduł II dotyczy dofinansowania kosztów użytkowania opasek bezpieczeństwa zakupionych w ramach programu Korpus Wsparcia Seniorów oraz dofinansowania kosztów zakupu nowych opasek bezpieczeństwa.

Na realizację zadania Wojewoda przyznał Gminie Gliwice dotację celową z budżetu państwa w wysokości:  116 320 zł  Całkowita wartość zadania : 145.440  zł

Procentowy udział środków własnych Gminy w całkowitych kosztach zadania nie może być niższy niż 20% całkowitych kosztów zadania

Grupa docelowa: seniorzy w wieku 60 lat i więcej, mieszkańcy Gliwic którzy:

  • mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia,
  • prowadzą samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkają z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającej opieki w codziennym funkcjonowaniu w zakresie odpowiadającym ich potrzebom.

Zakres wsparcia: w ramach programu seniorom w wieku 60 lat i więcej zostanie zapewniony dostęp do tzw. „opasek bezpieczeństwa” wyposażonych w następujące funkcje:

  • przycisk SOS do wzywania pomocy,
  • bezpośredni kontakt z ratownikiem,
  • detektor upadku,
  • monitoring pulsu, saturacji i tętna,
  • lokalizator GPS,
  • możliwość kontaktu z centrum obsługi i opiekunami,
  • czujnik zdjęcia opaski,
  • przypomnienie o lekach.

Realizowana w ramach Programu usługa ma na celu poprawę poczucia bezpieczeństwa
i możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych przez dostęp do tzw. „opaski na odległość”.

 

Jak otrzymać opaskę?

Wniosek można złożyć osobiście w Ośrodku Pomocy Społecznej w Gliwicach:
ul. Górnych Wałów 9 ,
32 335 96 48 – tu uzyskasz również dodatkowe informacje.

Program realizowany jest do 31 grudnia 2025 r.