Ośrodek Pomocy Społecznej w Gliwicach informuje, że 13 czerwca 2024 r. weszła w życie ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego.
Zgodnie z nowymi przepisami wnioski o bon energetyczny należy składać od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r. do Ośrodka Pomocy Społecznej:
Wnioski złożone po 30.09.2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Kto może złożyć wniosek?
Mieszkańcy Gliwic składają wniosek w Ośrodku Pomocy Społecznej w Gliwicach.
Bon energetyczny przysługuje także cudzoziemcom mieszkającym na terenie Gliwic pod warunkiem spełnienia przesłanek wskazanych w ustawie.
W przypadku tworzenia wieloosobowego gospodarstwa domowego wniosek powinien zostać złożony wyłącznie przez jedną, pełnoletnią osobę.
Przykład:
Mąż i żona tworzą wspólne gospodarstwo domowe. Wniosek powinien zostać złożony przez jednego z małżonków. Jeżeli wniosek złoży zarówno żona, jak i mąż bon zostanie przyznany tej osobie, która złoży wniosek, jako pierwsza.
Jakie są kryteria otrzymania bonu energetycznego?
Składając wniosek o bon należy przebywać na terytorium RP.
O bon może ubiegać się każdy mieszkaniec Gliwic, niezależnie od źródła ogrzewania, które znajduje się w danym lokalu, w którym mieszka.
Podstawowym warunkiem przyznania bonu jest spełnienie kryterium dochodowego, które w przypadku:
Czy przysługuje mi dodatek, jeżeli mój dochód przekracza kryterium?
W przypadku przekroczenia dochodu obowiązuje zasada „złotówka za złotówkę”, tj. bon energetyczny zostanie pomniejszony o wysokość kwoty przekraczającej kryterium dochodowe. Minimalna kwota bonu energetycznego, którą można przyznać wynosi 20 zł.
W jakiej wysokości otrzymam bon energetyczny?
Wysokość bonu będzie zależała od liczby osób w gospodarstwie domowym:
Dodatkowo, gospodarstwa używające energii elektrycznej do ogrzewania otrzymają dwukrotnie wyższy bon (od 600 zł do 1200 zł).Kiedy następuje podwyższenie kwoty bonu energetycznego?
Podwyższenie kwoty dofinansowania jest uzależnione od źródła ogrzewania – wyższa kwota bonu przysługuje w przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
W celu otrzymania podwyższonej kwoty bonu energetycznego nie należy dołączać zaświadczeń z centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Wnioskodawca może jednak dostarczyć kserokopię złożonej deklaracji do centralnej ewidencji emisyjności budynków – deklaracja nie jest dokumentem obowiązkowym, lecz przyspieszy postępowanie w sprawie przyznania bonu.
Jak liczymy dochody?
Rokiem bazowym, z którego uwzględnia się dochody jest rok 2023.
Nie uwzględniana jest utrata, ani uzyskanie dochodu.
Przykład:
Żona, mąż, dziecko, babcia tworzą wspólne gospodarstwo domowe. W roku 2023 żona i mąż nie uzyskiwali dochodu. Żona oraz mąż podjęli zatrudnienie w 2024 r. Babcia w roku 2023 r. pobierała emeryturę.
Składając wniosek uwzględniony zostanie wyłącznie dochód babci.
W przypadku osiągnięcia przez rodzinę w roku bazowym dochodów niepodlegających opodatkowaniu lub dochodów z gospodarstwa rolnego należy złożyć oświadczenie wskazujące na wysokość osiągniętych dochodów oraz ich źródło.
Przykładem dochodów niepodlegających opodatkowaniu są alimenty na rzecz dzieci, świadczenia wypłacane z funduszu alimentacyjnego, stypendia, czy świadczenie rodzicielskie.
Od dochodu rodziny odliczane są alimenty świadczone na rzecz innych osób w roku bazowym. W tym celu we wniosku należy uzupełnić stosowną rubrykę.
Kogo należy wpisać do składu wspólnego gospodarstwa domowego?
W skład wspólnego gospodarstwa domowego wchodzą wszystkie osoby faktycznie zamieszkujące z wnioskodawcą i wspólnie z nim gospodarujące.
Przykład:
Wnioskodawczyni samotnie wychowuje córkę. Mieszka i wspólnie gospodaruje ze swoimi rodzicami.
Skład rodziny:
Wnioskodawczyni, jej córka, matka wnioskodawczyni, ojciec wnioskodawczyni.
Jakie dokumenty należy dostarczyć?
Należy złożyć prawidłowo wypełniony wniosek.
W przypadku uzyskiwania dochodów niepodlegających opodatkowaniu lub dochodów z gospodarstwa rolnego należy złożyć stosowne oświadczenie wraz ze wskazaniem źródła oraz wysokości dochodów.
Informacje o dochodach opodatkowanych oraz ryczałcie pozyskiwane są przez OPS.
Nie wymaga się dołączenia innych dokumentów.
Czy otrzymam informację o przyznaniu dodatku?
Ośrodek Pomocy Społecznej w Gliwicach przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na podany przez niego adres poczty elektronicznej (pod warunkiem, że został wskazany).
W przypadku, jeżeli wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o bon energetyczny istnieje możliwość odebrania informacji o przyznaniu bonu energetycznego z tut. Ośrodka.
Prośbę o wydanie informacji należy złożyć elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP, za pośrednictwem e-maila lub składając podanie w siedzibie Ośrodka przy ul. Górnych Wałów 9.
Nie zgadzam się z treścią wydanej decyzji, co należy zrobić?
Stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od wydanej decyzji przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Gliwicach w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Odwołanie składa się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gliwicach.
Od odwołania nie są naliczane opłaty.
Kiedy otrzymam wypłatę?
Bon energetyczny przysługujący za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. jest wypłacany jednorazowo niezwłocznie po otrzymaniu dotacji na ten cel.
Otrzymałem wezwanie z Ośrodka, co należy zrobić?
W przypadku, jeżeli wniosek jest nieprawidłowo wypełniony Ośrodek wezwie Państwa do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
W przypadku, jeżeli wniosek zostanie złożony bez wymaganych dokumentów Ośrodek wezwie Państwa do uzupełnienia brakujących dokumentów w terminie od 14 do 30 dni od dnia otrzymania wezwania.
Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Złożyłem wniosek w tym samym czasie, co osoba trzecia, a nie mam wypłaty?
Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie. Przyczyną może być w szczególności konieczność papierowego pozyskania danych o składkach zdrowotnych wobec osób pobierających emeryturę/rentę.
Złożenie niekompletnego wniosku skutkuje koniecznością wezwania klienta do jego uzupełnienia i wpływa na jego rozpatrzenie w późniejszym terminie.
Więcej informacji można uzyskać pod nr tel. 32-335-97-14, 32-335-97-20.