A A A

Dom dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży

Gdzie załatwię sprawę
Tel: 32 335 53 40Przejdź do strony

Dom dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży

INFORMACJE OGÓLNE

Dom dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży w Gliwicach przy ul. Władysława Sikorskiego 134, rozpoczął swą działalność 01.06.2018 r.

W/w jest placówką Ośrodka Pomocy Społecznej i działa na podstawie:

  • Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 163)
  • Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej\z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży (Dz. U. z dnia 18 marca 2005 r., Nr 43, poz. 418)
  • Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Gliwicach.

 

Dom dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży,  zapewnia całodobowy, okresowy pobyt matkom z małoletnimi dziećmi i kobietom w ciąży, a także ojcom z małoletnimi dziećmi i innym osobom sprawującym opiekę nad dziećmi, które znalazły się w sytuacji kryzysowej.

Podstawą przyjęcia do placówki jest skierowanie wydane przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gliwicach . Skierowanie wydaje się po zgromadzeniu następujących dokumentów:

  • wniosku osoby ubiegającej się o przyjęcie;
  • wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez pracownika socjalnego OPS właściwego ze względu na miejsce zamieszkania;
  • zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do umieszczenia w Domu;
  • skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka lub książeczki zdrowia dziecka;
  • orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności jeżeli takowe jest wydane.

 

ORGANIZACJA PRACY DOMU DLA MATEK Z MAŁOLETNIMI DZIEĆMI I KOBIET W CIĄŻY

Podstawowe usługi świadczone przez dom obejmują:

1. w zakresie interwencyjnym:

  • zapewnienie schronienia;
  • wspieranie w przezwyciężaniu sytuacji kryzysowej;
  • zapobieganie marginalizacji społecznej przez umożliwienie mieszkańcom odnalezienia miejsca w społeczeństwie;
  • zapobieganie sieroctwu społecznemu przez przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego wypełniania roli rodzicielskiej;
  • zapobieganie powielaniu złych wzorców rodzinnych i środowiskowych, a zwłaszcza wzorca wyuczonej bezradności;

2. w zakresie potrzeb bytowych:

  • zapewnienie całodobowego, okresowego pobytu dla osiemnastu mieszkańców;
  • pomieszczenia do spania oraz wspólne pomieszczenia do pobytu dziennego;
  • ogólnodostępne łazienki;
  • ogólnodostępną kuchnię do samodzielnego sporządzania i spożywania posiłków;
  • pomieszczenie do prania i suszenia;

3. w zakresie opiekuńczo-wspomagającym:

  • pomoc w załatwianiu spraw osobistych w przypadku wystąpienia takiej potrzeby;
  • zapewnienie środków higieny osobistej, środków dezynfekujących, środków czystości w sytuacji, gdy nie ma możliwości ich samodzielnego zakupu.

Standard podstawowych usług świadczonych przez dom zapewnia:

  1. podmiotowe traktowanie i partnerstwo we wzajemnych relacjach pomiędzy mieszkańcami i personelem;
  2. tworzenie warunków bytowych zbliżonych do domowych i rodzinnej atmosfery;
  3. uwzględnianie indywidualnych potrzeb mieszkańców i ich dzieci;
  4. stwarzanie warunków do rozwoju osobowego;
  5. poszanowanie sfery prywatności mieszkańców;
  6. opracowanie i realizację programów usamodzielnienia mieszkańców, które mają na celu umożliwienie podjęcia samodzielnego życia w godnych warunkach;
  7. indywidualnie uzgadniane i dokumentowane działania podejmowane w ramach programów usamodzielnienia.

Pomoc udzielana jest zgodnie z obowiązującymi wskazaniami ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej.

Sekcja Logotypów